موسسه آموزش عالی آزاد سیمیا

برگزاری دوره های آمادگی کنکور کارشناسی ارشد- آزمونهای آزمایشی - کلاس نکته و تست

موسسه آموزش عالی آزاد سیمیا

برگزاری دوره های آمادگی کنکور کارشناسی ارشد- آزمونهای آزمایشی - کلاس نکته و تست

MBA در سیمیا

این مطلب از بخش معرفی MBA ،دوره های کوتاه مدت مدیریت وب سایت موسسه سیمیا نقل شده است.

دپارتمان مدیریت سیمیا با هدف تربیت مدیرانی حرفه‌ای و هم‌سطح با مدیران بین‌المللی در عرصه‌های مختلف، فعالیت خود را آغاز نمود

کمیته راهبری دپارتمان مدیریت سیمیا متشکل از حرفه‌ای‌ترین مدیران و برجسته‌ترین اساتید مدیریت کشور می‌کوشد تا آخرین روش‌های مدیریتی و به‌روز‌ترین دستاوردهای علم مدیریت در دنیا را به صورت کاملاً کاربردی ارائه دهد. در همین راستا این دپارتمان اصلی‌ترین وظیفة خود را منطبق کردن سرفصل‌های دروس این دپارتمان با سرفصل‌های دروس معتبرترین دانشگاه‌های ارائه‌دهندة مدیریت در دنیا، بومی‌سازی این مطالب و طرح و تدوین منسجم سرفصل‌ها در قالب دوره‌های کوتاه‌مدت و بلند ‌مدت می‌داند.


دپارتمان مدیریت سیمیا برای افزایش اثربخشی، شیوة تدریس کاملاً متفاوت و جدیدی را در دوره‌های خود تدبیر نموده است که در این شیوه خود دانش‌پژوهان به عناصر مهم و کلیدی آموزش تبدیل خواهند شد، به این ترتیب که به جای استفاده از شیوه‌های سنتی تدریس که مبتنی بر استاد و کتاب بود، شرکت دانش‌پژوهان در مباحث کلاس و تبادل تجربه میان استاد و دانش‌پژوه، خود باعث یادگیری اثربخش خواهد شد. علاوه بر این، اساتید دوره از سایر ابزارهای روش تدریس مؤثر؛ نظیر برگزاری کارگاه آموزشی (Work Shop)، تدریس قضیه‌ای (Case Study)، ارائه سمینار، انجام دادن پروژه‌های عملی و برگزاری کارگروهی (Teamwork) استفاده می‌کنند.

برای برگزاری این دوره‌ها باید از اساتیدی استفاده شود که علاوه بر تسلط به مفاهیم نوین مدیریت، دارای تجربة کافی عملی در زمینه‌های مختلف مدیریتی باشند. دپارتمان مدیریت سیمیا به همین منظور از اساتید برجستة مدیریت و MBA که خود در مقام‌های مدیر و مشاور مدیر در عرصه‌های مختلف صنعت یا خدمات دارای تجربه کافی‌اند، استفاده می‌کند.
از مهم‌ترین مزایای دپارتمان مدیریت سیمیا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهره‌مندی از قوی‌ترین کادر اساتید مدیریت کشور
  • امکانات و فضای بسیار مناسب آموزشی با بهره‌گیری از سیستم‌ها و امکانات سمعی و بصری
  • در اختیار قرار دادن جزوات، خلاصة کتاب‌های برجسته علم مدیریت به دو زبان فارسی و انگلیسی به صورت رایگان
  • عضویت در دپارتمان مدیریت سیمیا و بهره‌مندی از مزایای این دپارتمان
  • برگزاری کلاس‌ها به صورت کاملاً مشارکتی و کاربرد

MBA که مخفف Master of Business Administration است، در واقع مدرک فوق‌لیسانس در کسب و کار است که افراد بسیاری را از طیف‌های مختلف نظام آکادمیک به خود جلب کرده است. MBA در اواخر قرن نوزدهم در آمریکا طراحی شد؛ دقیقاً زمانی‌که این کشور به سوی صنعتی شدن پیش می‌رفت و شرکت‌ها در جست و جوی یک رویکرد علمی به مدیریت بودند.

بعد از به وجود آمدن MBA در آمریکا این پدیده به سرعت در سایر نقاط جهان نیز شناخته شد. MBA برای حفظ کیفیت و انسجام خود در همة کشورها تنها برای افرادی که دارای مدرک کارشناسی هستند، ارائه می‌شود و در کشورهای بسیاری به‌صورت دوره‌های تمام وقت، نیمه‌وقت، اجرایی و آموزش از راه دور با دقت ویژه ارائه می‌شود.

زمانی‌که MBA در آمریکا خلق شد، هدف اصلی از به ‌وجود آمدن آن پرورش افرادی بود که بتوانند سازمان را در موارد زیر یاری نمایند:

  • داره و راهبری مؤثر و کارآمد سازمان یا یک بخش تخصصی از آن؛ نظیر بخش‌های تولیدی، بازاریابی و فروش، اطلاعات و مالی.
  • ایجاد تحول در بخش تخصصی سازمان
  • طراحی، هدایت و رهبری تحول در کل سازمان پس از کسب تجارت عملی در مدیریت.
  • کارآفرینی با ایجاد فعالیت‌های جدید در درون سازمان‌های جدید.
  • ارائة خدمات مشاوره‌ای و مطالعاتی در زمینه‌های مزبور به مدیران سازمان‌های اقتصادی و اجتماعی

این اهداف تقریباً اهدافی است که در همة کشورها یکسان است، به عنوان مثال Harvard Business school (HBS) که از معتبرترین و معروف‌ترین دانشگاه‌های کسب و کار جهان است، هدف دوره و قابلیت‌های مورد نظر فارغ‌التحصیلان خود را به شرح زیر می‌داند:

- transformational experience for students who will go on to change the lives of those around them.
- Build a foundation for a life time for leader ship.
- Developing abilities to Look beyond the present, envisioning what might be and how to accomplish it.


در واقع افرادی که این دوره‌ها را می‌گذرانند، علاوه بر مهارتی که در دورة کارشناسی در رشتة تخصصی خود به‌دست آورده‌اند، دانش مدیریت و مهارت‌های مدیریتی را نیز فرا می‌گیرند و به نیروهای ارزنده و توانمندی تبدیل خواهند شد که با ترکیب دانش تخصصی و مدیریتی خود نقش مهمی در جهت تحقق اهداف سازمان ایفا خواهند نمود. هدف کلی ارائة رشتة MBA را به طور مختصر می‌توان این‌گونه تعریف کرد:

«تربیت مدیرانی حرفه‌ای، چند منظوره با قابلیت بالا برای مقابله با بحران و توانایی ادارة استراتژیک شرکت‌ها و بنگاه‌های کوچک و بزرگ اقتصادی.»

شاید به همین دلیل است که فارغ‌التحصیلان این رشته در همة کشورها بالاترین میزان اشتغال و حقوق و مزایای دریافتی را نسبت به فارغ‌التحصیلان سایر رشته‌ها دارند.

با کمی تأمل در‌می‌یابیم که سازمان‌های کنونی برای موفقیت خود در برخورد با تهدیدات محیطی و بهره‌گیری از فرصت‌ها مدیرانی را به کار می‌گمارند که علاوه بر دانش تخصصی، بر مسائل و مهارت‌های کسب و کاری احاطة کامل نیز دارند.

با توجه به اهمیت رشتة MBA در همة کشورهای ارائه دهندة این رشته، هیئت‌هایی برای صدور مجوزهای لازم به وجود آمده‌اند که با یک نگاه مستقل به کیفیت، برنامه‌های MBA را زیر نظر دارند که شامل برنامه‌های آموزشی با یک سری استانداردهای کیفیتی مشخص است که برای دانش‌پذیران استفاده می‌شود.

سه هیئت تأیید کنندة اصلی

  • مجمع دانشکده‌های پیشرفتة کسب و کار
    The Association of Advance Collegiate School of Business (AACSB)
    که مجوز تحقیقات دانشگاهی را صادر می‌کند.
  • . مجمع دانشکده‌های کسب و کار و برنامه:
    The Association of Collegiate Business School and Program. (ACBSP)
    که مجوزهای تدریس دانشگاه‌های دو ساله را صادر می‌کند
  • مجمع‌ بین‌المللی انجمن دانشکده‌های تحصیلات کسب و کار
    The International Assembly for collegiate Business Education (IACBE)
    AACSB و ACBSP به‌عنوان مجامع مجوز دهنده برای دانشگاه‌های کسب و کار در ایالات متحدة آمریکا به ‌وسیلة شورای مجوز دهندة تحصیلات عالیة آمریکا شناخته شده‌‌اند.

در ایالات متحدة آمریکا یک کالج یا دانشگاه قبل از آغاز به کار، باید شایستگی‌هایش از هر لحاظ تأیید شود تا بتواند رشتة MBA را برگزار نماید.

سایر هیئت‌های مجوز دهندة رشتة MBA که خارج از ایالات متحدة آمریکا هستند: شامل انجمن‌های زیر است:

  • انجمن پایة انگلستان که برنامه‌های MBA ، DBA و MBM را در سراسر جهان تأیید می‌کند.
  • کنسول تحصیلات عالیه در آفریقای شمالی
    The Council on Higher Education (CHE) in South Africa
  • سیستم بهبود مستمر اروپایی که بیشتر بر دانشگاه‌های اروپا و آسیا نظارت دارد.
  • بنیاد مجوزهای بین‌المللی کسب و کار در اروپا

با توجه به همة انجمن‌های ذکر شده در‌می‌یابیم که رشتة MBA در جهان بسیار حائز اهمیت است و همواره تلاش بر این است که یکپارچگی آن در سراسر دنیا حفظ شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد