موسسه آموزش عالی آزاد سیمیا

برگزاری دوره های آمادگی کنکور کارشناسی ارشد- آزمونهای آزمایشی - کلاس نکته و تست

موسسه آموزش عالی آزاد سیمیا

برگزاری دوره های آمادگی کنکور کارشناسی ارشد- آزمونهای آزمایشی - کلاس نکته و تست

معرفی کارشناسی ارشد MBA و مدیریت اجرائی

در ایران اولین دورة مدیریت اجرایی در دهة 70 میلادی توسط مرکزی تحت عنوان ICMS و با همکاری دانشگاه هاروارد راه اندازی شد که بعد از انقلاب منحل گردید. دومین گام را در این راستا سازمان مدیریت صنعتی برداشت که در اواخر دهة 60 شمسی به راه‌اندازی دورة مدیریت اجرایی اقدام کرد. سرانجام در اول دهة 80 شمسی دانشگاه صنعتی شریف به اتکای وجهة منحصر به فرد خود به راه اندازی این رشته با توجه به نیاز کشور اقدام نمود.

مجموعة مدیریت اجرایی با هدف پرورش مدیرانی کارآمد و توان‌مند که قابلیت ارتقاء مستمر بهره‌وری سازمانی را داشته باشند، طرح‌ریزی شده و در جمع گزینه‌های موجود برای ادامة تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد قرار گرفته است. این مجموعه دارای 3 گرایش «مدیریت اجرایی»، «MBA» و «مدیریت شهری» است که تفاوت این گرایش‌ها را می‌توان در رویکرد هر یک از آن‌ها در تعالی سازمان دانست. صرف‌نظر از گرایش «مدیریت شهری» که نیازمند 5 سال سابقة کار مدیریتی بوده و با هدف فراهم آوردن سطح آموزش بالاتر برای مدیران کنونی ایجاد شده است، تفاوت دو گرایش دیگر (مدیریت اجرایی و MBA) در رویکرد کمّی و کیفی آن‌ها به موضوعات کلان مدیریتی در سازمان‌هاست.

MBA با جذب دانش آموختگان رشته‌های فنی مقطع کارشناسی و با تأکید بر مباحث کمّی در مقطع کارشناسی ارشد، می‌کوشد تا راهکارهایی نو برای تلفیق بازاریابی بین‌الملل، تجارت الکترونیک و روش‌های رو به رشد کسب و کار برای ارتقاء سازمان ارائه نماید. مدیریت اجرایی با نگاهی کیفی و با به خدمت گرفتن ابزارهای مالی و اقتصادی، سیستم‌های اطلاعات مدیریت و توسعة نوآوری، می‌خواهد سازمان را برای رسیدن به اهداف خود یاری کند.

در حال حاضر علاوه بر سازمان مدیریت صنعتی، چندین دانشگاه از جمله دانشگاه‌های تهران، علامه طباطبایی و علم و صنعت ایران نیز دارای دورة کارشناسی ارشد با گرایش مدیریت اجرایی و دانشگاه شریف با گرایشMBA هستند. ظرفیت پذیرش در این کد رشته در دوره‌های روزانه و شبانة دانشگاه‌های سراسری و آزاد در سال87 سازمان سنجش و آموزش کشور 795 نفر است. 

ضرورت و اهمیت
توسعة کشور و ارتقاء استاندارد زندگی در آن مستلزم بهبود و ارتقاء کیفیت مدیریت در سازمان‌های اقتصادی و اجتماعی با بهبود مدیریت است که می‌توان بهره‌وری را افزایش داد و از ظرفیت‌ها و امکانات موجود، کالا و خدمات بیش‌تری را تولید کرد و ظرفیت‌های زیادتری را به وجود آورد.

ترکیب دانش تخصصی دورة کارشناسی و آگاهی و تسلط به دانش و فنون مدیریت کارشناسی ارشد، از فارغ‌التحصیلان این دوره، مدیران کارآمد و مؤثری می‌سازد که در افزایش کارآیی و رشد سازمان‌های اقتصادی – اجتماعی تأثیر بسزایی دارند. به خاطر کسب همین توانایی‌هاست که در سه دهة اخیر دوره‌های MBA در کشورهای مختلف جهان به سرعت گسترش یافته و تنها در کشور آمریکا حدود 800 مؤسسة آموزش عالی دورة MBA ارائه می‌دهند. در حال حاضر این رشته در میان داوطلبان کارشناسی ارشد از محبوبیت و مقبولیت خاصی برخوردار است که هیچ رشتة دیگری در مقام سنجش یا مقایسه با آن قرار ندارد. قابل ذکر است که این رشته یکی از 41 رشته‌ای است که براساس اعلان سازمان سنجش می‌توان آن را به عنوان رشتة دوم انتخاب کرد.

طول دوره کارشناسی ارشد
دورة کارشناسی ارشد مدیریت (MBA) به‌صورت کارشناسی ارشد ناپیوسته و آموزشی است، با توجه به این‌که فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف و به خصوص رشته‌های فنی و مهندسی وارد این دوره می‌شوند و باید به مبانی و اصول مدیریت عملی و دانش روز مدیریت در حوزه‌های مختلف آشنا شوند، طول دوره حداقل 2 و حداکثر 3 سال بوده و تعداد واحدهای لازم برای فارغ‌التحصیل شدن 57 واحد درسی است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد